Terug naar Archief
Teer uit de keten (PDF-52kB)
prof.dr.ir. Ch.F. Hendriks; faculteit CITG
Verwerking van teerhoudend asfalt geïntegreerd in het asfaltproductieproces (PDF-147kB)
ir. H.J.N.A. Bolk en ing. P.A. Landa; Combinatie Teer Verwijdering B.V.
Vanaf 1 januari 2001 bestaat er een totaal verbod op toepassingen met teerhoudend asfaltgranulaat. In Roosendaal is een installatie getest waar het teerhoudend asfalt thermisch wordt gereinigd. De daarbij vrijkomende energie is bruikbaar bij de productie van asfalt, waarin ook het mineraal aggregaat kan worden verwerkt. Essentieel voor de effectuering van het overheidsbeleid om teer uit de keten te verwijderen, is dat diezelfde overheid via de regelgeving en een adequaat flankerend beleid de voorwaarden waarborgt voor een goed economisch klimaat.
Knap logistiek werk op Eindhoven Airport (PDF-83kB)
De omstandigheden waaronder de aanleg van 22.000 m2 platform op Eindhoven Airport moest worden uitgevoerd waren niet eenvoudig. Er stonden drie maanden beschikbaar waarbij het vliegverkeer over het werk moest doorgaan. De uitstekende samenwerking met de luchtverkeersleiding en een strakke logistieke begeleiding maakten het mogelijk het project op tijd gereed te hebben om de stroom toeristen en de voetbalsupporters van het EK2000 efficiënt te verwerken.
Groot Onderhoud A10-West (PDF-61kB)
ing. H.W.E. Molenaar; Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland en H. den Ouden; Combinatie A10-West
Nieuwe branderregeling (PDF-376kB)
H. Rosenthal; ASA GmbH en H.M. Dorenbosch; ZNAC B.V.
Een nauwkeurige en constante temperatuur van het mineraal uit de droogtrommel is van groot belang, niet alleen voor de kwaliteit van het product asfalt maar ook in het kader van energiebesparing. Met een nieuw ontwikkelde branderregeling, welke een zeer nauwkeurig temperatuurverloop van het mineraal regelt, is een besparing van 0,3 tot 0,5 liter olie (0,4 tot 0,6 m3 aardgas) per ton realiseerbaar.
De balkman (PDF-347kB)
Samenspel tussen asfalt en groen (PDF-390kB)
H. Parren; Wegenbouwbedrijf J. Lintzen B.V.
Technische Commissie Verwerking (PDF-255kB)
Werk van de leden (PDF-321kB)
Rasenberg Wegenbouw B.V. - Botlekweg Rotterdam
Renovatie Moerdijkbrug (PDF-425kB)
G. Engbers; NBM Zuid - SBO B.V.
Het gladde oppervlak van stalen bruggen vraagt om een specifieke rijlaag. Voor het verkeer moet het oppervlak stroef en vlak zijn. De hechting met het gladde stalen oppervlak moet goed zijn om schuiven te voorkomen. Daarbij heeft de rijlaag een beschermende functie voor het stalen oppervlak. Ook bij de renovatie van de Moerdijkbrug bleek dat het aanbrengen van een rijlaag van gietasfalt op een stalen brugdek weer uniek is. Een goede voorbereiding levert een resultaat op waar alle betrokkenen met trots overheen rijden.
Bouwstoffenbesluit en wegfunderingen (PDF-108kB)
Mededelingen (PDF-55kB)
|